Právě teď pro objednávky nad 500 Kč doprava do PPL boxů ZDARMA! ✨🎁

Jak – a čím – ladit strunné nástroje?

Aby mohly hudební nástroje dostát svému poslání, musí být správně naladěny. Platí to především pro nástroje strunné, které hráči potřebují ladit pravidelně a často, protože struny z různých důvodů "pracují" a nástroje ladění – někdy i velmi rychle – ztrácejí.

Zvláště zkušenější hráči zvládnou svůj nástroj naladit podle sluchu. I oni si ale z dobrých důvodů často vypomáhají ladičkou.

  • V tomto článku se proto podíváme
  • na postup ladění strunných nástrojů
  • na to, jaké ladičky jsou v současnosti k dispozici,
  • a na to, s čím mohou hráčům na strunné nástroje pomoci.

Struny, kolíky, dolaďovače...

Všechny strunné nástroje, housle, violy, cella, kontrabasy i kytary, (ale třeba i piana a harfy), se ladí pomocí kolíků. Princip je velmi jednoduchý: Otáčením kolíku se upravuje napětí struny, dokud náš zvukovod nebo ladička neusoudí, že struna vydává potřebný tón.

Hráči na housle, violy a cella, tedy nástroje s dřevěnými kolíky, vědí, že před tím, než na svůj nástroj natáhnou struny, je třeba kolíky namazat mazadlem a zatlačit do kolíkové skříňky. Kolík pak nedrhne ani se neprotáčí.

O mazání kolíků a výměně strun se dozvíte více v našem videu: Jak vyměnit struny na houslích.

Hráči na housle mohou pro ladění využít ještě dolaďovače, které se připevňují na struník (nebo jsou ve struníku vestavěny). Struník s vestavěnými dolaďovači je o dost lehčí než struník s dolaďovači přidanými. Každý gram hmotnosti, který zatěžuje struny a kobylku, ale funguje podobně jako dusítko. Profesionální houslisté proto používají dolaďovač pouze na struně E, aby byl zvuk jejich nástroje co nejsilnější. Struna E má totiž z celé sady největší tah a samotným kolíkem je její naladění obtížné.

Referenční struna A

Housle, violy, violoncella i kontrabasy se obvykle ladí od struny A, při ladění podle sluchu je totiž zvuk struny A pro ostatní struny referencí, tedy vodítkem. Nemá-li hráč k dispozici elektronickou ladičku, kalibrovanou na všechny tóny nástroje, další struny hráč sluchem ladí na základě harmonie s tónem struny A.

Na viole a houslích má struna A stejný zvuk, jde o A4 neboli tzv. komorní A s frekvencí 440 (až 442) Hz.

Přehled tónů strun

Další struny se na houslích a violách obvykle ladí na tyto tóny:

Housle

  • E (E5) 659.25 Hz
  • A (A4) 440.00 Hz
  • D (D4) 293.66 Hz
  • G (G3) 196.00 Hz

Viola

  • A (A4) 440.00 Hz
  • D (D4) 293.66 Hz
  • G (G3) 196.00 Hz
  • C (C3) 130.81 Hz

Violoncella, kontrabasy a (klasické akustické) kytary se obvykle ladí takto:

Violoncello

  • A (A3) 220.00 Hz
  • D (D3) 146.83 Hz
  • G (G2) 98.00 Hz
  • C (C2) 65.41 Hz

Kontrabas

  • G (G2) 98.00 Hz
  • D (D2) 73.42 Hz
  • A (A1) 55.00 Hz
  • E (E1) 41.20 Hz

Kytara

  • E (E4) 329.63 Hz
  • H (H3) 246.94 Hz
  • G (G3) 196.00 Hz
  • D (D3) 146.83 Hz
  • A (A2) 110.00 Hz
  • E (E2) 82.41 Hz

Úderová ladička

Nejtradičnějším pomocníkem je při ladění tzv. úderová ladička. Jde o vidlici vyrobenou z kovu, která se při úderu rozvibruje. Aby byl tón, který ladička vydává, lépe slyšet, přikládá se po úderu její nožka (často je na ní pro to umístěna kulička) na rezonující plochu, například desku nástroje, dobře ladičku uslyšíte také, když si její nožku po úderu přiložíte na tvrdý kostní výběžek za uchem.

Typické úderové ladičky vydávají výše už zmíněné komorní A, existují ale i alternativy, například úderová ladička pro barokní hudbu, která vydává tón A s frekvencí 415 Hz. K dostání jsou například také celé sady úderových ladiček, užívají je nejen hudebníci, ale také fyzioterapeuti.

Úderová ladička je prakticky nerozbitná, nevyžaduje baterie ani nabíjení. Ani zkušeným hudebníkům se ale nehodí například pro ladění v hlučném prostředí, včetně například zkoušky orchestru, protože tón, který vydává není slyšet.

Chromatické ladičky

Moderní elektronické ladičky, známé také jako ladičky chromatické, umožňují hudebníkům při ladění dosahovat přesnosti, která byla dříve myslitelná pouze pro nejzkušenější profesionály. Jejich vývoj přinesl zatím dvě základní technologie snímání tónu: snímání zvuku a snímání vibrací.

Ladičky se snímáním zvuku využívají k zachycení tónu vestavěný mikrofon. Dokáží analyzovat frekvenci zahraného tónu a porovnat jej s referenčními hodnotami. Jejich nespornou výhodou je jednoduchost použití – stačí na nástroj zahrát a ladička okamžitě zobrazí, zda je tón přesný. Pro akustické nástroje, jako jsou housle nebo kytary, představují snadné řešení.

Moderní chromatické ladičky nabízejí sofistikovanou možnost kalibrace, která jde daleko nad standardní komorní A o frekvenci 440 Hz. Většina profesionálních ladiček umožňuje ruční nastavení referenčního tónu v rozsahu přibližně 410-450 Hz, což otevírá prostor pro různé hudební styly a historické interpretace.

Kalibrace je neocenitelná, když se mají sladit hráči v orchestrech a kapelách. Tělesa, která hrají vážnou hudbu, ladí dnes většinou na modernějších 442 Hz. Na toto ladění jsou konstruovány moderní dechové nástroje (flétny, klarinety, hoboje, fagoty i všechny žestě) a mimo jiné také laděny klavíry například v hudebních školách, na konzervatořích a ve většině koncertních sálů. Na 440 Hz většinou ladí kapely, v nich hrají kytary, elektronické klávesy a bicí.

Ladičky snímající zvuk v našem sortimentu zastupuje především ladička KORG OT-120, očekávat od ní můžete například:

  • široký detekční rozsah (8 oktáv), podporu ladění kapel a orchestrů a široké možnost kalibrace (349 Hz – 499 Hz)
  • duální displej s jehlovým ukazatelem, který umožňuje nejvyšší přesnost ladění
  • volbu ze tří možnosti nastavení rychlosti odezvy jehlového ukazatele (pomalá, střední a rychlá) pro různé nástroje
  • režim Sound Back s výstupním referenčním tónem v rozsahu 5 oktáv
  • režim Transpose, určený pro dechové nástroje

Vibrační ladičky

Slabinou ladiček snímajících zvuk je však citlivost na okolní hluk. V hlučném prostředí mohou být jejich výsledky nepřesné, protože okolní zvuky mohou způsobovat interference a zkreslení. Podstatně přesnější metodu nabízejí ladičky snímající vibrace. Tyto přístroje se připevňují přímo na tělo nástroje – nejčastěji na struník nebo kobylku. Využívají piezoelektrické snímače, které měří fyzické chvění samotného nástroje. Tím eliminují vnější zvukové rušení.

Vibrační ladičky jsou proto ideální volbou například pro profesionální hudebníky, kteří potřebují absolutní přesnost i spolehlivé a okamžité ladění v nejrůznějších prostředích – od hlučných pódiových prostor až po nahrávací studia.

V prostředích s mnoha současně hrajícími nástroji, jako jsou orchestrální zkoušky nebo zkušebny, jsou vibrační ladičky jednoznačnou volbou. Na venkovních akcích s proměnlivým akustickým prostředím poskytují nejvěrohodnější výsledky.

Do našeho sortimentu jsme nedávno přidali nové typy vibračních ladiček od známé firmy D'Addario, které jsou vybaveny přehledným osvětleným displejem, intuitivním ovládáním a nabíjením přes kabel se zakončením USB-C, takže u nich odpadá starost s výměnou baterií.

Ladičky se dodávají v jednak v modelech přizpůsobených konstrukci jednotlivých nástroj, jednak v univerzálním modelu, který je vhodný i pro dechové nástroje. Z ladiček pro jednotlivé nástroje jsou k dispozici ladičky pro cello a kontrabas, violu, housle a několik variant pro kytaru lišících se tím, kam se na nástroji umisťují – dovnitř ozvučného otvoru, na hlavu nástroje či téměř neviditelná varianta pod šroubek ladící mechaniky.